Vecka 31!

Bebisen

Bebisen är nu omkring hela 42 cm från huvud till tå och väger omkring 1.6 kg. Den här veckan är en milstolpe i bebisens utveckling då lungorna får förmågan att fungera på egen hand tack vare bildandet av en “surfaktant” som hindrar att lungblåsorna faller ihop om bebisen av någon anledning skulle förlösas och bli tvungen att andas utanför livmodern.

 

Öronen är nästan helt färdigutvecklade, både de yttre och inre delarna, och bebisen kan höra din röst som den också kan känna igen efter förlossningen, tillsammans med andra vanliga ljud.

Bebisen bildar också underhudsfett och hudfärgen är mer rosa än röd vid det här laget (för “vita” bebisar). Naglarna är så långa att bebisen kan råka riva sig med dem innuti livmodern.

Du

Den övre delen av din livmoder är nu ungefär 11 cm ovanför navlen och din vikt har sannolikt ökat med mellan 9 och 12 kg. Viktökningen utgörs främst av moderkakan, blodvolym, livmoder, bröst, underhudsfett, vatten och fostervatten, förutom själva bebisen förstås.

Då ligament och muskler i korsryggen börjar mjukna och slappna av inför förlossningen så kan det hända att du börjar få ryggvärk. Det finns inte mycket man kan göra för att förhindra detta förutom att försöka göra det så bekvämt som möjligt för sig.

Det är också vanligt att få halsbränna under de sista veckorna eftersom livmodern inte lämnar mycket plats kvar för magen och dess innehåll som då kan pressas upp i matstrupen. Det kan hjälpa att äta mindre måltider fast oftare



Jag är mamma om 9 veckor, 9 veckor !!! Jag börjar smått drabbas av panik!


Kommentarer
Postat av: KATYABABE

grattis!! :D

2010-01-02 @ 19:03:47
URL: http://katyababe.blogg.se/
Postat av: stina

galet, nio veckor :O wow, det kommer att gå fortare än vinden :) kommer du att gå i skolan så länge du klarar av? egentligen behöver du ju inte det, eftersom du ska gå allt igen sen? :)



ja, det var verkligen härligt på nyår! var ni helt ensamma hemma? jag förstår att han inte vill att du ska sitta på bloggen en massa, spec inte på nyår heller, men bestämmer inte du det sj`



kraaaaaaam

2010-01-03 @ 18:34:09
URL: http://stinanoe.blogg.se/
Postat av: Anonym

Vet du att du är en jävla slampa som ba gått och ttiep legat med allt och alla? Stackars ungen som får en mamma som duh, inte bra för iungen vetteu. du kmr inte blir en bra MAMMA!

2010-01-03 @ 20:16:07
Postat av: viola

Jag vill bara säga något till du som kommenterat men inte skrivit vem du är:



Så jävla fegt att skriva så men inte våga stå för att det var du som sa det. Jag vet inte om det du säger är sant eller inte, jag känner inte henne i verkligheten, har bara kikat in här på bloggen då och då. Men jag tycker det verkar som att hon kommer bli en utmärkt mamma, och i vilket fall gör du bara saken sämre genom att skriva så där!



Jag blir så jävla arg på sånna som dej, ni häver ur er massa fucking kommentarer, men för vilken anledning? Om vi antar (bara antar, jag menar inte att jag tror att det är så) att det du säger är sant, på vilket sätt blir det bättre av att slänga in en sån här kommentar? Jag fattar inte hur fan du tänker.



Och till bloggerskan: jag tycker att du verkar vara väldigt modig, man måste nog vara det för att fullfölja en graviditet, oavsett ålder, och jag hoppas att du struntar fullständigt i alla negativa och sårande kommentarer du får.

2010-01-03 @ 22:45:35
URL: http://anybody.devote.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0