Vecka 16

Mamman:

Man kan börja känna fosterrörelser runt den här veckan speciellt om du är omföderska. En omföderska kan känna fosterrörelser en hel månad tidigare under sin andra graviditet mest på grund av att man känner igen känslan. Det är inte ovanligt för förstföderskor att inte känna fosterrörelser förrän i 22-24 veckan. Din midja börjar nu försvinna mer och mer. En kula på magen syns oftast tidigare hos omföderskor än förstföderskor.
Nu är det också mer vanligt att barnmorskan kan höra fostrets hjärtljud.


Barnet:

Fostret urinerar var 40-45 minut. Rörelserna börjar bli mer koordinerade. Fostret väger nu ungefär 80 gram och är runt 11 cm långt. Fostret kan grimasera och greppa runt navelsträngen som nu börjar flytta sig lite längre ner på fostrets mage. Fästet har tidigare suttit högt upp. Huvudet är ca 4 cm i diameter och fötterna är ca 2 cm långa. Munnen är förhållandevis stor. Ett fettlager bildas på fostrets hud för att alla de inre organen ska hållas på plats. Barnets hud är fortfarande genomskinlig så blodådrorna syns genom huden.



Jag blir så lycklig när jag läser detta, jag ler och gråter samtidigt, min känsla är obeskrivbar<3

Kommentarer
Postat av: Anna - Gravid & Hundtokig!

Jag började känna fosterrörelser ungefär i vecka 19-20, det känns ungefär som fjärilar i magen, eller som om något gör små små kullerbyttor där inne :)

Minns hur jag låg och ansträngde mig hela dagarna för att få känna det där små hintarna om att det faktiskt var någon där inne, och när man väl gör det.. Oj, vilken känsla!



Kramar till er!

2009-09-18 @ 22:20:47
URL: http://egopix.blogg.se/firsttimeuser/
Postat av: adam lagerström

kul att läsa !



sv: kul att du gillar bilderna och förhoppningsvis bloggen



http://adamlagerstrom.blogg.se

2009-09-19 @ 00:37:40
URL: http://adamlagerstrom.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0