Hur säger man att man väntar barn?

Ja, som ni säkert listat ut vid detta laget så är jag gravid, en gravid tjej på 17 vårar, en sprallig glad tjej som nästan alltid bär ett leende på läpparna! :)
Men jag går i en klass som är emot unga mammor, och här står ju jag och är gravid? Ja, hur berättar man då för sin klass att man bär på en extra elev? Vilket rykte kommer man få efter sig? Att man är hora,slampa eller helt enkelt en jävla idiot som behåller sitt barn? Nej, varför skulle man vara något av det bara för att man ahr valt att behålla sitt barn, man har valt att få ta hand om ett liv.
För mig känns det helt rätt att behålla mitt barn, helt rätt och denna känslan kan ingen ändra på!
Så hur ska jag nu säga till mina klasskamrater? Bara släppa ut orden ur min mun som ett plötsligt åksmoln på klarblå himmel? Eller ska jag ta och säga det försiktigt till varje person enskilt? aa stor beslut här, välja att berätta, hur och när, tänka på vikla rykten jag kommer få efter mig, vilka komentarer, ja allt.

Dagens fråga: Hur ska man egentligen berätta?

Kommentarer
Postat av: stina

jag tror att det är viktigt att du säger det på ett sätt så man märker tydligt att du har båda fötterna på jorden. i alla fall till de i klassen och de som står dig närmast där. sen kommer det alltid att dyka upp rykten, men de får du nästan räkna med. men var bara dig själv och visa att det är ditt barn och inte någon annans!



ska du berätta snart?



sv: tack för det med outfiten <3

2009-09-09 @ 22:08:54
URL: http://stinanoe.blogg.se/
Postat av: e l i n l e i j o n - bloggdesigner

På magen såklart! och allmänt mer bilder på kanske saker du köpt.. outfit (som du ibland skriver om) osv. Inte ditt ansikte för det vet jag att du inte vill :)

2009-09-10 @ 15:47:51
URL: http://elinlion.blogg.se/
Postat av: Sanna

svårt ju med att veta hur man bäst berättar, men det viktigaste är ju att det här är ditt beslut, att du verkligen vill ha det här barnet tillsammans med din pojkvän/sambo/fästman. vad dom andra tycker spelar ju egentligen ingen roll, visst kan det kännas jobbigt och svårt om de har mycket negativt att säga om det, men kom alltid ihåg att det här är ditt barn och ditt liv, så vad dom andra tycker spelar faktiskt ingen roll! :) stå på dig tjejen, du är tuff! Har du bestämt när du tänker berätta? kram <3

2009-09-10 @ 19:58:37
URL: http://essesset.blogg.se/
Postat av: Anna - Gravid & Hundtokig!

Det där är så otroligt svårt.. Jag var likadan på mitt jobb här i somras, även om jag är så pass gammal som 20 så kan det ibland vara svårt att berätta en sån sak när man inte vet hur folk ska reagera. Jag ville verkligen inte bli behandlad annorlunda för att jag väntade barn, men samtidigt vill jag ju att de skulle veta!

Jag valde till slut att bara berätta det för de som blev mina vänner, och det råkade typ bara hända :)

Min närmsta vän på jobbet sa: Åhh, vad jag skulle vilja ha barn, och jag råkade svara: Ja, du kan ju få låna mitt när det kommer!



Haha, och på så sätt fick hon veta :)



Ta det bara lugnt när du berättar, och vänta tills det känns rätt i magen. Du kommer att veta när det är dags. Och bry dig inte om rykten eller skitsnack! Ingen av de som beter sig som arslen har ens hälften av det mod som du har!

Självklart finns det folk som inte kan acceptera andras beslut, men då kan du helt enkelt berätta för dem att det är ditt liv och ditt val. Du förstör ju inte för dem på något sätt, de ska inte ta hand om ett litet liv. Det ska du göra.

Så bry dig inte i rykten och skitsnack!



Stoora Kramar på dig!

2009-09-10 @ 21:22:56
URL: http://egopix.blogg.se/firsttimeuser/
Postat av: Ida

köp en tröja där det står bebis på magen :D

2009-09-12 @ 15:51:28
URL: http://angelmommy.blogg.se/
Postat av: emma

Det viktigaste är ju att DU och din partner tkr att det är rätt och att ni är redo! Skit i vad andra säger och LYCKA TILL!

2009-09-12 @ 20:10:38
URL: http://latsassomattdetregnar.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0