Vecka 22<3

Mamman:

Du mår antagligen fortfarande ganska bra och är någorlunda aktiv. När det gäller sex under graviditeten så är det många som har svårt för det i början av graviditeten när man mår illa och har ont i brösten. Har man ingen lust så är det viktigt att hitta alternativa sätt att visa varandra närhet och ömhet. Sexualiteten kan variera väldigt mycket under graviditeten och så här i mitten händer det en del med kroppen som att blodflödet ökar och även sekret i slidan och vid klitoris. Många kvinnor som aldrig förr upplevt en orgasm kan få det enklare nu. Det kan också kännas skönt att inte vara orolig över att bli gravid alternativt försöka bli gravid. Det är helt ofarligt att ha sex under en graviditet man kan inte skada fostret. Om du inte blivit tillsagd att avstå av din barnmorska eller läkare så är det faktiskt en hälsosam aktivitet under graviditeten.

Barnet:

Den här veckan har barnet börjat utveckla ögonbryn och fortsätter att öva inför livet utanför livmodern. Ögonlocken täcker hela ögat. Naglarna har vuxit så de täcker fingertoppen.
Lungornas luftrörsträd förgrenas och lungblåsorna börjar att utvecklas. Lungorna är fyllda med vätska under hela fosterstadiet fram till födelseögonblicket då vätskan pressas ut för att ersättas med luft.
Försök har gjorts med foster som är 20-24 gamla som visar att de redan då är lika känsliga för närkontakt som en ettåring. Kittlar man fostret på huvudet så flyttar den på det.
Fostret är nu ungefär 27,5 cm i hela sin längd och väger runt 400 gram och har perioder av vakenhet och sömn.



Bara 18 veckor kvar till jag har min bebis! <3

Kommentarer
Postat av: Olelsi /Nettan

Hallu!!

Jag ska få mitt fjärde barn. När har du bf??

Men mår inte så fint måste jag säga, kan knappt gå, har foglossning och göör ont i ryggen. Men som sagt det är ju övergående och jag vet ja vad som snart ska ske.

Ha en underbar dag...

Kram Olelsi / Nettan o i Hälsingland.

2009-10-31 @ 06:32:34
URL: http://olelsi.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0