Vecka 18 :)

Mina tankar: Oh, om bara två veckor så har jag gått halva tiden kan ni tänka er, redan halva tiden, det är ju bara sjukt :)  Dock så har jag fortfarande inte känt några rörelser, men det kommer snart hoppas jag, allt är frid och fröjd än så länge, och jag bara njuter av min graviditet! :)


Mamman:

Nu kan det vara svårt att sova efterhand som kroppen växer. Försök använda kuddar för att stötta upp så du får en bekväm sovställning.
Om din mage ”kurrar” nu är det inte säkert att det beror på att du ätit något konstigt utan det är med säkerhet barnets rörelser du känner av. Många gör sitt första ultraljud den här veckan.

Barnet:

Fostret växer snabbt nu. Fingeravtryck bildas. Det reagerar på direkt ljus genom att vända ryggen mot din mage till exempel då du solar. Barnet väger runt 150 gram och är ungefär 12,5-14 cm i sitthöjd.
Fostret föredrar sötma framför andra smaker. I ett försök tillförde man fruktsocker till fostervattnet och då svalde fostret dubbelt så ofta som annars. När forskarna tillförde en besk tillsats reagerade fostret genom att grimasera och sluta dricka. Nu avslutas ett kritiskt stadium i utvecklingen av ditt fosters hjärna. Nästa kritiska utvecklingsstadium infaller mellan vecka 24 och 36.

Kommentarer
Postat av: Anna - Gravid & Hundtokig!

Ohh, vecka 18! Tänk vad tiden springer iväg :)



Nu var det längesedan jag komenterade här, och jag får så dåligt samvete! Men jag läser iaf varje dag, så att jag liksom har koll på hur det går för er. Du ska veta att jag tänker på dig även om jag inte lämnar något spår efter mig :)



Stora Kramar till er gumman!

2009-10-02 @ 23:55:40
URL: http://egopix.blogg.se/firsttimeuser/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0