Vi har det jävligt bra?

Vi hade svenska lektion, och så ville våran lärare att vi skulle diskutera fattigdom, när Maria i min klass säger: Men varöfr ska vi bry oss?


Fy tusan va jag blev irriterad, jaa varför skulle vi inte bry oss? Vi behöver aldrig oroa oss över att inte få mat på bordet, att inte ha tak överhuvudet,att inte ha det som vi anser vara normalt. Alla de fattiga behöver oroa sig för just de grejerna! Vi byter mobiler för att vi anser att den inte duger längre, vi kastar bort kläder för att de inte är moderna längre, vi kastar mat för att vi inte tycker om det, vi förorenar våra vatten och allt, medans de fattig måste försöka att klara sig på det lilla de lyckas få ihop? Varför måste vi tycka synd om oss sjävla när vi inte "har" råd med att köpa godis, medans människor i Afrika klagar över att de svälter ihjäl? Och på tal om att sväla ihjäl, det finns ju barn som inte överlever sina fem första dagar, just för brist på mat och vatten, jag menar tänk va hemskt? Varför har vi blivit så här, varför har vi låtiti vårt samhälle sjunka så lågt? Fabrikerna anställer inbart de arbetar som tar mindre lön för att vi ska kunna köpa kläderna och alla produkter rätt så billigt! Är det de som kallas rättvisa?

Jag blev riktigt arg när hon sa varför ska vi bry oss, men en sak är sant, vi bryr oss inte så ofta om det, vi bryr oss bara om våra familjer.


Är detta rätt?

Kommentarer
Postat av: Sanna

Usch, det är verkligen ett helt sjukt samhälle vi lever i! :( jag avskyr det, och försöker att inte köpa en massa nya saker hela tiden. Handlar oftast kläder och saker på second hand, sånt gillar jag! :) Hatar barnarbete och dåliga löner..

2009-08-22 @ 02:24:12
URL: http://essesset.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0