Vecka 13 :)

Mamman:

Du går nu in i den andra trimestern. Detta är vanligtvis den tiden som mamman mår som allra bäst under sin graviditet. Du börjar känna dig gravid och har ofta lite mer krafter och ork. Hos många kvinnor har illamåendet minskat eller helt försvunnit. Livmodern kommer från och med nu växa i en jämn och märkbar takt. Om du ligger på rygg kanske du kan känna din livmoder ca 10 cm nedanför din navel. Det känns ungefär som en mjuk boll.
Under den här trimestern går du antagligen upp runt cirka 6 kg.
I och med att moderkakan tar över produktionen av graviditetshormonerna blir halterna mer balanserade. Det innebär att du känner dig lugnare och mera positiv än de första tre månaderna.


Barnet:

Alla 12 tandanlagen är nu färdiga. Fostret väger ungefär 15-20 gram ungefär lika mycket som moderkakan gör. Fostret är nu ungefär 7-8 cm långt och är i storlek ungefär lika stor som en persika. Ögonen kommer långsamt att förflyttas så att de hamnar på framsidan, i ansiktet. Njurarna börjar producera urin. Barnets bröstkorg rör sig som om det kunde andas, vilket ger lungorna övning. Man kan nu se fem små fingrar på vardera hand.
Få missbildningar uppstår efter denna tidpunkt i utvecklingen, men barnet påverkas naturligtvis fortfarande av din livsföring.

Kommentarer
Postat av: stina

åh, jag älskar när dessa faktan kommer upp <3 min kompis fick barn i måndags, en så sjukt söt liten pojk blev det :)



ja, jag har skrivit den texten själv.. jag har en till uppe på bloggen, kolla under jag skriver.

2009-08-28 @ 21:16:52
URL: http://stinanoe.blogg.se/
Postat av: adam lagerström

sv: kul att du kommer följa mig när du har tid, lägg gärna till mig på bloglovin.



Sprid mig gärna, tycker att folk ska veta av mig.. det finns så få killbloggare och jag är en som är framgångsrik och jag är mig själv !

2009-08-28 @ 21:21:32
URL: http://adamlagerstrom.blogg.se/
Postat av: stina

nämen, vännen :) vad glad jag blev över att du skrev så. nästan rörd faktiskt! ^^ ja, vi känns som bästisar nästan på något sätt. thihi :) jag undrar om du typ funderar på ha ett alias eller nått? typ bara en bokstav, ett smeknamn eller så?



du är fin på bilden då du håller för ögonen :)

min kväll är väl helt okej. vet inte hur jag känner mig, men tror det är bra :)

kraaam

2009-08-28 @ 21:29:45
URL: http://stinanoe.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0