Vecka 12 :)

 

Mamman:

En del börjar känna sig lite piggare och inte lika illamående längre. Men för några så kan det fortsätta ett tag till. Din mage kan börja växa lite nu speciellt om det inte är din första graviditet. Nu brukar det vara dags för den första läkarkontrollen på MVC. Doktorn känner hur livmodern stigit högre upp i bäckenet och att den har den storlek den bör ha. Livmodern har nu vuxit så mycket så den inte längre får plats i bäckenet. Risken för missfall minskar ytterligare.
Du kanske har börjat fundera över det kommande ultraljudet ?
Därför har jag nog ont i bäcknet =(



Barnet:

Fostret är nu ungefär lika stort som ditt lillfinger ca 7 cm i sitthöjd och väger runt 13 gram. Barnets huvud blir rundare i formen. Det kan gäspa, suga, svälja och ta upp vissa näringsämnen genom sina små matsmältningsorgan. Det kliar sig, och sträcker på hela kroppen och kan snurra runt. Barnet övar sig på rörelse för livet utanför livmodern. Moderkakan tar över produktionen av hormoner runt den här tiden. Med hjälp av en doppler kan man nu höra hjärtljuden hos barnmorskan. Hjärtat slår väldigt fort. Läpparna rör sig när fostret övar sugrörelser. Tårna och fingrarna är fullt utbildade. Armarna har den rätta längden i förhållande till kroppen och naglarna börjar växa.
Revbenen och ryggraden börjar att hårdna och barnet rör sig kraftigt. Man kan börja känna fosterrörelser och man kan märka att fostret reagerar när man tar på magen. Yttre könsorganen har utvecklats så att man tydligt kan se skillnad mellan pojke och flicka. Fostrets hjärna har samma struktur som det kommer att ha vid födseln men inte samma storlek. Hjärnan inleder nu ett kritiskt utvecklingsstadium som varar till vecka 18. Äter du mediciner bör du alltid tala om detta för din barnmorska.
Det kan därför vara extra viktigt att du som mamma tänker på vad du sätter i dig. Alkohol, droger, läkemedel och tobak är skadligt och ökar till exempel risken för att ditt barn föds alldeles för tidigt. När det gäller narkotika krävs inte så stora mängder för att det ska ge skador.

Kommentarer
Postat av: Jessica

Ojoj, redan ont i bäckenet, inte bra. Jag fick ont där när jag var i vecka 17...det var riktigt tufft att jobba med det så jag köpte ett stödbälte. Det är ett hett tips om du får väldigt ont.

Guuud, jag kommer ihåg när jag var i v12, då köpte jag dom första bebiskläderna. Det var först då jag vågade göra det eftersom risken för missfall minskar.

Nu är det inte långt kvar till du får gå på ultraljud och se din lilla bebis, det är verkligen helt underbart! Jag är allt lite avis på dig...det är juh sååå mysigt att vara gravid =)

Kram på dig!

2009-08-23 @ 12:41:50
URL: http://kackisen.blogg.se/
Postat av: Anna - Gravid & Hundtokig

Ohh, så härligt! Snart dags för det första ultraljudet!

Vad spännande :)

Det är alltid skönt att passera 12 veckor, man känner sig lugnare och nojar inte över missfall på samma sätt!



Krams!

2009-08-24 @ 14:31:29
URL: http://egopix.blogg.se/firsttimeuser/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0