I vecka 10 :)

Barnet:

Nu börjar man tala om foster istället för embryo. Alla organ finns anlagda även om de är långt ifrån färdigbildade. Fostret är stort som ett plommon ca 4 cm och väger omkring 6 gram. Moderkakan börjar producera progesteron. Ytterörat är klart till sin form likaså överläppen. Fostret kan röra huvud, ben och armar och kan med ett primitivt kroppsspråk tala om vad det tycker om och inte tycker om med välplacerade sprarkar och rörelser


Mamman:

Du känner dig antagligen allt mer gravid. Flera olika graviditetshormoner cirkulerar i ditt blodomlopp och de påverkar dig på olika sätt. Du är antagligen fortfarande både trött och illamående försök stå ut några veckor till då brukar det vara över för de allra flesta. Din midja håller sakta på att försvinna. Det kan vara bra att köpa en bra bh som stöder bysten. Byxor och trosor som inte sitter åt för hårt runt magen kan också vara bra att införskaffa.

Jag använder knappt byxor, speciellt inte nu när det är sommar, mest tunikor blir det även nu i vinter, har beställt hem några :) Jag börjar bli lite tröttare än vad jag var i början av graviditeten, men niget jag oroar mig över, och illamåendet står jag ut med, det är mest bara på morgonen jag känner mig riktigt illamående :) Haha dock mina hormoner är de roligaste, mitt humör går som en bergochdalbana :)

Kommentarer
Postat av: Julia

hej! jag kom in på din blogg av en ren slump idag, men kan lova dig att jag kommer följa den. jag är själv lika gammal som du, och varje dag längtar jag efter ett barn. många gånger har jag funderat på om jag verkligen skulle göra abort om jag av misstag blev gravid nu. jag tycker att du är jättemodig som gör detta, och du verkar verkligen ta ditt ansvar gentemot ditt barn, vilket verkligen glädjer mig, eftersom många unga mammor inte har möjlighet att ta hand om sitt barn till fullo. keep up the good work och jag önskar dig verkligen ALL LYCKA! besök gärna min blogg också. kram från Julia

2009-08-10 @ 21:27:27
URL: http://juliafriman.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0