Gravid i vecka 9 :)

Gravid vecka 9


Barnet:

Nu finns armbågarna där. Embryot är ca 3 cm och väger ungefär 1 gram. Fram till nu har embryot haft en svans som är en av de sista länkarna till djurvärlden. Nu försvinner den. Fram till nu så har näringen fåtts av både gulesäcken och den framväxande moderkakan. Nu börjar moderkakan ta över mer medans gulesäcken börjar förtvina. Tårna börjar framträda. Barnet flyttar på sig ifall det berörs genom livmodern och rör sig spontant. Benen i skelettet hårdnar. Smaklökarna börjar bildas. Embryot börjar få lite reflexer. Händerna kan mötas över bröstkorgen. Huvudet rätar på sig. Hals och nacke blir tydliga. Embryot är nu så stort som en jordgubbe ungefär.



Mina känslor:
Haha mitt humör har verkligen vart roligt :) Jag har ena stunden var överlycklig och allt har vart frid och fröjd, medans andra stunden har jag barat satt mig ner och gråtit.
MIna bröst gör ont och växer som bara den.
Jag har nog känt mig mest orolig när jag märkte att jag har lite brunaktiga flytningar på trosan, jag drabbades av panik, började gråta så att älsklingen kom in och höll om mig, det lugnande ner mig lite, så ringde han min barnmorska och vi bokade tid, som tur var visade sig bara att ett lite blodkärl i livmorden hade sprukit, barnet är det bra med.


Kommentarer
Postat av: e l i n l e i j o n

Gratis bloggdesigner på min blogg eller beställ en egen gratis, välkommen! :)

2009-08-03 @ 02:46:35
URL: http://elinlion.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0